26 April 2012

my enemy, your enemy, our enemy

Greeting Text
Musuh? Sape musuh korang??
Kawan korang yg kutuk korang??
Kawan yg aniaya korang??
atau mereka yang berbuat jahat kat korang??
perkataan nii timbul lepas solat maghrib tadi
dila tengah baca surah Yasin
& sambil selak2 tafsir dia sekali ..
dila terbaca tafsiran 
ayat ke 60
maksudnya
"Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata terhadap kamu!"
mungkin sesetengah dari kamu kenyataan ini
adalah kenyataan yang lapuk
tapi pernah tak kita duduk fikirkan musuh kita sekarang??
Dekatkah kita dengan musuh kita sekarang?
Kuat tak perisai kita untuk halang godaan dia yg tak pernah
behenti menyesatkan kita?
Sihat tak iman aku dari wabak syaitan?


persoalan tu yang dila soalkan kat diri dila..
korang cam mana pulak??
boleh tak jwab persoalan tu??
banyak nyela tanda ? nyee..^^


korang tau tak Syaitan nii
Tak suka dengar azan & dia suka kacau orang nak solat. Bak kate kawan dila.. time azan jangan masuk bilik air sbb diaorg tengah nyorok dah abis azan baru masuk toilet..sbb dieorg pegi kacau org solat kat masjid
Suka kacau baby yg baru lahir 
Suka buat nightmare aim die nak takut2kan kitelah
Bersama2 dgn org yg tidak mematuhi ajaran Allah & lalai dari mengingati Allah tak kisahlaa dalam waktu tidur, makan & minum 
Suka kutip makanan yg jatuh & lumurkannye dgn najis eeee....... Sbb tu org kate makanan jatuh pijak jgn kasi syaitan makan .. betul ke teori tu ?? hehe..
Dan.. macam biaselahh kerja die rosakkan amalan umat islam


tu biografi sedikit pasal syaitan
Syaitan ni sbnrnya diberi peluang menghasut manusia
tapi keputusan semua ditangan kita 
Allah berfirman,
Dan Syaitan berkata ketika selesai diazab: "Allah menjanjikan kepadamu yang benar, dan akupun menjanjikan kepadamu tetapi aku ingkar. Sekali-kali tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan sekadar aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku. Oleh sebab itu, janganlah kamu mencerca aku tetapi cercalah dirimu 
Surah ibrahim, ayat22

ayat ni jelaskan kaat kite perbuatan kite terletak pada diri sendiri
dan segala keputusan kite yang putuskan
Oleh itu, apa keputusan saya & kamu??
mari duduk sebentar dan memikirkan nyee



Tumblr_m1vcwaqhak1r61ap3o1_500_large
Jangan anggap dila mengajar orang
tapi dila jadikan blog  ni medan perbaiki diri
dan ajak korang ke arah yg sama^^

20 comment:

sHiMi sHinHae ^^, said... Reply...

entry yg menarik :)

uncHa said... Reply...

entry yang sangat menarik :)

NurFadhilah said... Reply...

@sHiMi sHinHae ^^,
terima kasih shimi^^

NurFadhilah said... Reply...

@uncHa
tQ!! ^^

Inz Indah said... Reply...

sejahat2 musuh tiada yang lain melainkan syaitan.. musuh paling nyata diri sndiri..eh? hehe fight2x!! :)

susulemakmanis said... Reply...

thanks 4 sharing dear.perbanyakkan bacaan al-uran.btw,sue dah follow dilla=)nice blog

M Fizan said... Reply...

entri ilmmiah..nice.. dalam surah yasin, 'sesungguhnya syaitan itu musuh kamu yang terang lagi nyata'. :)
sama-sama kita melawan syaitan yang direjam

NurFadhilah said... Reply...

@Inz Indah
hehe..fight2!!

NurFadhilah said... Reply...

@susulemakmanisbetul2..tQ :) u too have nice blooggg^^

NurFadhilah said... Reply...

@M Fizan
jom same2 lawan^^

Ini Kisah Tia said... Reply...

saya jugak sedang berubah ke arah yang lebih baik .. insyaAllah .. godaan syaitan ada di mana-mana.

Nonna Daphne said... Reply...

artikel yang menarik...
mansya allah

NurFadhilah said... Reply...

@Ini Kisah Tiabetul kat mana2 jeee..

NurFadhilah said... Reply...

@Nonna Daphne
hnya bekongsi drpd buku yg dibaca..^^

wawaroxx said... Reply...

eh, saye penah terbaca yang kalau makanan jatuh, Rasullulah cepat2 angkat dan makan. Ada keberkatan kat situ. ngee

NurFadhilah said... Reply...

@wawaroxx
mcm pnah dgr^^ owh mknenye teori org ckp tu..tak betul laa kann^^

misz_farra ^^ said... Reply...

nice entry...
btw, do visit mine kay, http://thepurpleprincessdiaries.blogspot.com
^^

Rubikz Key said... Reply...

terbaek, haha.

NurFadhilah said... Reply...

@misz_farra ^^^^ dah follow :)

NurFadhilah said... Reply...

@Rubikz Key
terbaik sekali adalah Allah :)

 
by NurFadhilah 2012 .Credit. Hafizah